Followers

PERSAHABATAN | BAJU

Sunday, May 24, 2009 / Posted by Muhammad Danny /

3.06pm.. G1 203..

Baru je habis lipat baju yang ak cuci pagi tadi..
Bngn agak lewat tadi sebb ak tdo lepas subuh..
Layan muvie setelah lama ak x enjoy ngan senang lenang..
Rindu gak zaman xyah pkir ap2 mslh and pkir sal orang..
Tapi langkah yang ak amik sejak 28|03|2008 mengubah diri ak..
Lagi2 dari cara ak berfikir dan menerima sesuatu..

Skang ny, ak banyak berfikir dan meng'analogi'kan sesuatu..
Dulu masa ak tengok sukan, ak kaitkan ngan kawan..
Bila ak main solitaire, ak kaitkan ngan buat keputusan..
And tadi bila ak lipat baju, ak nampak 'cerita' disebalik baju..
Hurm.. Xpe2.. Ak cter supaya korang x fenin
[achap, entri ny panjang.. nyaaaah ko dr page ak]

Ak kira ramai orang slalu dengar istilah,
"ko ingat perempuan 2 baju ke?? sedap2 ko nak tukar2!"
Memang ad laki yang anggap perempuan 2 baju [yang play boy saje dan x faham erti cinta]..
Tapi kalu kita lihat, kawan pon kadang leh ibaratkan sebagai 'baju'
Sebb kadang2, kita kena tengok dari aspek positifnyer..
Kalau asek tgk mslh, smpi bila kebaikan xkn dihargai..

Ak pasti ramai antara kita yang suke beli baju2 baru..
Dapat jek baju 2, kita cuci supaya bau lilin dy ilang n x keras sgt..
Habis cuci, jemur pastue gosok tk ilangkan kedut2..
Ad gak yang akan lipat, ad gak yang akan gantung dalam almari..
Bila nak pakai, mesti bangga sebb baju 2 baru and orang kata 'bau kedai weyh!!'..

Mcm 2 gak dalam persahabatan [ak x refer pd sorang je..]
Membeli baju@dapat baju ibarat mendapat seorang kawan yang baru..
Bila kita baru dapat, mesti kita sonok nk perkenalkan kat orang len..
Kita ad banyak benda yang nak sembang..
Banyak topik nak kongsi bersama..
Apatah lagi bertukar2 num phone tk msj2 kelak..

Tapi masa berlalu, semakin lama, semakin kita abaikan..
Kadang2 terkeluar kata2 kesat memaki hamun kawan 2..
Ad kala, menyakitkan hati kawan 2..
Ad gak yang x sedar buat salah, smpi kawan kita 2 kecik ati..
Mcm baju gak, ad kala kita tertumpah air milo x pon sirap bandung kat baju kita..

Sehelai baju, sekali ianya digosok, jangan digosok buat kali ke-2 bila dh dipakai..
Dalam berkawan, sekali kita buat onar, jangan kita jaga sepertimana yang kita buat dulu..
Tapi kita mulakan balik persahabatan 2 ngan mencucinya..
Kita tidak meneruskan apatah lagi menamatkan hubungan 2..
Tapi kita bermula dengan awal kerana disanalah memori2 indah tercipta..

Lepas gosok, mesti ad yang dilemma.. Gantung atau lipat ek??
Hurm.. Terpulang pada baju 2 gak sebenarnya..
Kalau boleh lipat, kita lipat.. Kalau elok digantung, kita gantung r elok2..

Cm2 gak kawan kita..
Bila kita dh jaga dy ngan elok, mesti kita nk jaga dy ngan perfect..
Tapi kita kena gak pkir perasaan kawan kita sebb ad yg x suke didampingi..
Mungkin gak kita ny hanya sekadar kawan dan bukan teman mendampingi..

Ad yang bersifat blazer, xsuke dilipat.. Ad gak bersifat singlet, xsesuai digantung..
Kita yang tentukan cm ne kita nk layan kwn kita berdasarkan kawan kita..
Jangan kita kongkong dy ngan cara yg dy x suke..
Biarkan dy ngan cara tersendiri sebb dy ad akal tk buat pilihan..

Tapi paling ak pantang, bila baju hanya dihargai ketika ianya ikut trend..
Bila orang dh x pakai, kita buang..
Bila dh lusuh, kita buang..
Bila dh outdated, kita buang..
Asal nampak kolot, kita buang..

Sebb ad yang anggap kawan cm2..
Yang xpernah nk hargai kawan, dy buat cm 2..
Berkawan hanya demi kepentingan dan bukan kerana hati dan perasaan..
Berkawan demi mencapai sesuatu tetapi bukan atas niat persahabatan..

Ingat kawan2..
Sekali kita berkawan, sampai kemati kita berkawan..
Tapi sekali berpaling, jangan sekal berundur..

Ak sayang kawan2 ak.. Tapi berapa ramai ant kawan2 ak yang sayang ak??
Ak jaga perasaan kawan2 ak.. Tapi berapa ramai yang jaga perasaan ak..
Ak x mengungkit, tapi kawan2, korang jawab la persoalan ny guna hati n akal sndri..
Persolan ny bukn tk ak, tapi tk korang berada ditempat kawan korang..
Hargai mereke sblm terlambat dan sebelum mereka lari..

Sekali kita tertumpah kuah kari kat blazer putih..
Sampai kemati akan ad bekas, tapi bau x pasti..
Ak pernah buat langkahan yang paling bodoh ngan buat kawan ak marah..
Tapi ak tau, sampai kemati kenangan i2 terpahat dlm hatinya..
Ucapan maaf dan menyesal tidak mungkin mengubatinya..

Dan ingat, jangan kita obses sgt ngan satu baju jek..
Sebb nanti orang mengutuk mcm2..
Ibarat kita xd baju len sedangkan kita ad sebb sendri pakai baju 2 jek..
Manusia akn pertikaikan niat baik kita dalam segala hal lepas 2..
[Next post ak cter sal benda ny lak.. Tp kena tgk mood ek]

Kawan2 yang baca blog ny..
Jangan ibaratkan kawan ngan kaca n permata..
Sebb sume kawan adalah permata jika kita faham erti kawan..
Wlpn ak marah ngan sesetengah kawan ak, tapi ap guna kalau ak xnah tegur mereka..
Wlpn ak terase ngan kawan2 ak, tapi baik senyap jika dy seronok dengan cara dy..

Kawan2.. Kalau korang faham erti kawan, buatlah yang terbaik..
Memang hidup bukan semata2 demi kawan..
Tapi ingat, no man is an island..
Xd orang yang leh hidup bersendirian..
Jangan kita sibuk dating, smpi lupa kawan sndri..
Jangan kita sibuk ngan puak/kroni sndri, smpi lupa kawan2 lain..

Post ny khas tk insan2 bergelar kawan dan yang mempunyai kawan..
Dan juga tk diri ak yang kian lupa erti sebenar persahabatan..
Rening2kan.. Fikir2kan..

Salam.. Sekian..
p/s- huk.. sedey bila ap yang kita buat, x menjadi ngan elok..

7 comments:

Comment by miss Ann on May 24, 2009 at 5:01 PM

.

Comment by miss Ann on May 24, 2009 at 5:14 PM

btoi2...
hehehe!~
cmne lak ngan kwn yg tikam dr blkg...
ble dpn2...sme2 gelak..
tp kat blkg...die bnci kte...
hmmm...

Comment by :: Bu Boyz :: on May 24, 2009 at 7:34 PM

agak tersentap d situ

Comment by Muhammad Danny on May 24, 2009 at 7:57 PM

miss ann..

hurm.. 2 la pasal..
ad kawan yang makan kawan..
tapi kita kena lihat gak, ap sebab dy wat cm 2..
kalau dy buat tk bantu dr sndri, kita maafkan je lah..
wlpn memang salah, tapi ap guna kita berdendam lama2..
tangan yang memberi lebih mulia dr tangan yang menerima.. ingat 2..

n kadang kita kena nilai diri sndri gak..
ad kala kita nampak diri kita jek betol..
tapi cne ngan perasaan kawan kita..

nape sume ny jadi??
sebb ego manusia kot..
sush nk terima nasihat kawan..
last2, makan kawan sndri sebb x puas hati..

kita kena optimis dlm ap jua yang berlaku..
xsemestinya kawan kita makan kita, dy adalah jahat..
ad je kebarangkalian dy nk capai sumtin..
kalau x, xd la wujud istilah 'pentingkan diri..

renung2kan.. fikir2kan..

Comment by Muhammad Danny on May 24, 2009 at 7:58 PM

bu boyz..

bila lak danny menyentap bu??
haish2.. sila terang tang mana??
xmo ah silap2 paham ek.. hkhk..

rindu rum8..
wlpn berdepan jek, tapi x jumpa lak..

Anonymous on May 24, 2009 at 9:28 PM

where do you learned all these analogical thingy? i bet it do not come from you actually..

Comment by Muhammad Danny on May 24, 2009 at 9:48 PM

Anon..

Ap yang x dtg dari saya?? Anology atau sal baju2 ny??

Blajar kat ne??
Kan dulu kat skolah ad belajar dlm matematik.. [Jika dan maka jika-F4]..
Dalam BM n BI plak kita blajar buat Rumusan n Summary [F1]..

Kalau pendebat lak blajar rumuskan satu hujahan- BEL 330 Asasi..

Kalau Pengantar Falsafah lak blajar pemikiran org..

Ap skali pon, anologi ini hanya satu jenis merumuskan pemikiran[bagi ak]..
Ap yang kita lihat and alami, kita simpulkan ikut pengalaman sndri..

Pengalaman mematangkan manusia..
Pemikiran jua yang menjadikannya..

Kalau kita terima sumtin cm 2 jek, ap kemanisan disebaliknya??
Terima dan olah sndri..

Kalau kita pandai interpret benda2 cm ny dlm gaya sndri, baru kita leh kembangkan pemikiran kita..

Btw, xramai yang minat bidang ny..
Hanya mereka yang suka berfikir dan melihat dari aspek yang berlainan..

Asek2 perg KT ikut jalan Dungun jek.. Kadang2, nk gak ikut laluan Gua Musang.. [ini pon analogi gak]..

Salam.. Sekian..

Post a Comment