Followers

SETAHUN BERLALU

Sunday, July 26, 2009 / Posted by Muhammad Danny /

6.03am.. G2 101..

Genap setahun selepas insiden 26/7..
Hari yang telah mengubah segala2nya pada diri ak..
Ak kesali ap yang telah ak lakukan tahun lepas..
Tapi ternyata ianya sedikit pun tidak dapat diubah..
Xramai yang tau ap terjadi..
Msj yang ak baca masih segar dalam ingatan..
Nampak segala isi msj tersebut wlpn dh bertukar telefon..

Hari ini, ak berubah menjadi seorang yang cukup lain..
Masalah ak tidak lagi diceritakan kepada orang..
Sakit hati ak tidak lagi dikongsi bersama [kecuali pasal sorang 2..]..
Punah lara jiwa ny tidak lagi diketahui orang..
Ak simpan sorang2 sebb x sume orang leh dengar mslh kita..

Suatu ketika dahulu, ak manja smpi kawan2 ak naik meluat..
Suatu ketika dahulu, ak terlalu berharap sehingga kawan2 ak naik benci..
Suatu ketika dahulu, ak terlalu memuji sehingga kawan2 ak naik marah..

Tapi hari ini..
Ak berubah kerana ak tau ramai yang masih sayangkan ak..
Perubahan ke arah kebaikan demi kawan2 tercinta..

Setahun berlalu, mengajar ak erti sebenar persahabatan..
Mengajar ak ap erti sush senang bersama..
Mengajar ak untuk tidak sesekali menikam belakang wlpn payah untuk ditelan seorang diri..
Mengajar ak untuk menyelesaikan mslh sendiri tanpa menyusahkan kawan sendiri..

Ak sentiasa mengajar diri ak untuk berdiri diatas kaki sendiri..
Tanpa perlu sokongan, tanpa perlu bantuan, tanpa perlu dipegang..
Tapi ad kala ak kecundang ditengah jalan dan kemudian kawan2 ak datang menyusul..

Jika ak boleh hadapinya, pasti kawan2 ak boleh lakukan sedemikian..
Jika ak boleh ketawa dalam ak menangis, pasti kawan2 ak boleh lakukan sedemikian..

Jangan jadikan alasan kita lemah sebagai tidak melakukan perubahan..
Jangan jadikan alasan anak bongsu sebagai tidak melakukan anjakan..
Jangan jadikan alasan kita manja sebagai tidak melakukan kelainan..

Aku lalui nya dengan sush payah tetapi ak berjaya..
Tanggal 26/7 akan sentiasa terpahat segar dalam kenangan..
Hari yang mengubah segala peri laku ak..
Tarikh yang mengubah cara ak segala-galanya..

Sebak hati ini mengarang entri ini tiada siapa yang tahu..
Punah jiwa ini memikirkan tiada siapa yang mengerti.
Kerana mereka yang melalui sahaja akan paham mengenainya..

Kawan2..
Jika benar kita sayang kawan kita, kita berubah..
Bukan demi mereka, tetapi kerana mereka mahukan yang terbaik dari kita..
Memang sukar memuaskan hati semua orang, tapi ad kala berbaloi..
Ak jaga kawan2 ak kerana ak tahu mereka sayang ak..
Jangan kita tikam kawan sendiri demi kepentingan sendiri..
Esok lusa kita rugi tertonggeng menangis air mata berdarah..

Kawan2..
Gelak tawa riang meroyang bagai orang gila ak, bersebab..
Nangis sedih sebak hati ini, sush untuk ditonjolkan lagi..
Kalau ak boleh, nescaya kamu juga boleh..
Ingat, mslh datang, ujian pon datang..
Kita mengeluh, selesaikah masalah?? Tidak bukan..
Mslh datang, kita hadapi.. Ujian datang, kita bersabar..
Itu tanda Allah sayangkan kita..
Put trust ini HIM...

Kawan2..
Ingat nasihat2 ini..
Bukan kerana ak pernah memegang jawatan atau ak pernah berkuasa..
Tapi ingatlah kerana suatu ketika dahulu ak pernah laluinya sehingga saat ini..
Tapi ingatlah kerana nasihat ini berguna bagi mereka yang sayangkan kawan..

Salam.. Sekian..
p/s- hati sedeyh tapi xkn lagi nangis cm dulu..

7 comments:

Comment by She_La on July 26, 2009 at 11:47 AM

Jgn sedih2 ye.. jdkan kesilapan dulu
sbg iktibar utk jd lebih baik..

Aku cube phm analogi budak fssk.. hehe..
nampak byk bende yg tersirat =p

Comment by kukuDinasour on July 26, 2009 at 2:48 PM

mendapat azam yang kuat sr seorg abg kat kolej..
ayat2 sgt bermakna..
time kaseh
:)

Comment by Muhammad Danny on July 26, 2009 at 11:40 PM

[she la]
dh x sedeyh dh cm dulu..
dulu lagi teruk lor..
skang belajar hadapi mslh sendri2..
sebb ak tau x sume org adlh pendengar yang elok..

p/s- mana ad analogi dlm post ny.. entri ny hanya cakap ap yang ak lalui selama ny.. tapi xgtau ap yang telah berlaku.. [len 2]


[kuku dinasor]- cm bes lak ejaan..
haaaaa... kalu entri2 sal kawan2 ny, memang sesuai tk adik..
bukan senang aw nk jaga kawan2 kita..
terlalu jaga, org kata kongkong..
terlalu bebas, org kata abai..
jadi cne?? just nice jek [bak kata a.mell]
layann dorang sepertimana kita suka dilayan..
jangan terlalu menjaga sehingga mereka rimas..
jangan terlalu mengabai sehingga mereka terase..

Comment by She_La on July 27, 2009 at 11:24 PM

hehe aku rasa aku nampak cm bende
tersirat sbb aku tak phm ape berlaku
kot hehehe...

Comment by miss Ann on July 28, 2009 at 6:51 PM

ske en3 nih...
(=

Comment by Muhammad Danny on July 28, 2009 at 11:54 PM

[she la]
xnampak ap yang berlaku sebb ak x gtau ap mslh nyer..
tersirat apb sumenyer x paham..
kira cm analogi ah..
ad udang disebalik batu..
betul ke kita cakap sal udang??
betul ke kita kaitkan ngan batu??
xkan...
tapi itu la tersirat namanya..

[miss ann]
thanks suke n3 ny.. hkhk
lama gak pkirkan cara tk menulis..
kalu str8 4ward sgt, kang ad yang x suke..
kalu berlapik sgt, kang ad yang naik meluat..
ap pn, memang sush nk puaskan hati org wlpn dy org paling kita jaga n paling kita rapat..

Comment by She_La on July 29, 2009 at 7:22 PM

Oo ok baikla.. paham.. hehe..
Udang n batu lak jd isu..
haha..

Neway aku tak reti nk menulis cm
ko nye entry ni =)

Post a Comment