Followers

PENAT!!!

Wednesday, December 31, 2008 / Posted by Muhammad Danny /

Masa: 1.13am..
Lokasi: G1 204..
Peneman: Ijat n Afiq..

Baru abis 3 meeting ari ny..
Dari 8.30pm smpi r 1.00am..
Ak sangat penat tapi x ramai yg tau..
Pale otak rase nk pech, tapi xd yg tau..
Jadi ak nk gtau blog ny, ap yg ak rasa..

Ak penat..
2 je yg ak rasa skang..
Benggang?? Marah??
Xde pon.. Sket ad r..
Dengan beberapa org yg ak rasa cm x ngam..
Ayooo.. Sakit ati ad r, tapi cm malas lak nk ungkapkan..

Kata Sahabat ak, "live is a learning process"
So in other words, as we go on, we learnt new things..
We gain experience..
We know what is live all about..
Thanks 2 my luvly sahabat..

2 b frank, as i go along this life..
I gain many and many xperience..
Name it, n i had gone through..
Bukn nk bangga diri atau ap, tapi ak dh banyak terkena..

Pengajaran buat hari ni, ad satu yg paling berguna buat sume..
Walau mcm mana pon kita sush,
Walau mcm mana pon kita merana,
Walau mcm mana pon kita dh xleh handle,
Jangan gtau sesape ap mslh kita..
Jangan citer kat sesape ap mslh kita..

Nape?? Sebab ad yg suke citer kat org len..
Wlpn ak xtau sape yg citer, tapi ak tau benda 2 dh diceritakan..
Bukn ak nk bajet bagus xyh citer kat sesape..
Tapi citer kat org berkenaan je..

Otak ak tau sume yg berlaku..
Tau sume mslh yg berlaku..
Tau sume x puas hati yg org ungkapkan..
Tapi ak senyap, ak x ckp kat sesape..
Tanya lah sesape yg rapat ngan ak, dyorg xkn tau ap yg ak tau..
Sebab, kalu ak citer kat seseorg, habis sekampung dicanangkan(fana, ini tidak ditujukan kpd u)..
Sebab, kalu ak citer, dy ubh citer..
Sume 2 dh sinonim ngan ak.. Dh lalui.. N dh bosan..

Nk citer gak, pilih sorang kawan yg betol2 faham ko..
Ak ad kawan 2, tapi ak xmo bebankan..
Sebab 2 ak mengambil langkah untk menjauhkn diri wt sementara waktu..
Pale otak sgt2 berat, takut kawan2 ak yg dapat tempias..
Sory kawan2, kalu ak jauhkn diri..
Bak kata c.fir "cube kamu duduk tempat saya dan rasa ap yg saya fikir"..
Baru korang akan faham..

Ap pon, ak sentiasa ingat nasihat2 sahabat ak..
"Allah bagi kita ujian, sebab DIA sayang kita..
DIA bagi ujian ikut kemampuan kita..
Ujian ni lah yang akan mematangkan kita..
Ujian datang, masalah datang, kita mengeluh..
Selesai ke masalah..
Sabar dan lalui.."

But than sahabat, ko pon kena ingat nasihat2 ko ehh..
Ak dh lalui, jangan ko lak tensen2 lepas ny..
Kalu ko sush ati, ingat pesanan ko pada ak..
"Put trust in HIM"..

Ok2 Danny, get back on track..
Sahabat ko bukn baca pon post ko..
Abaikan dy sekejap je..
Jangan lama2, nanti setan hasut suro benci teros..

Ooo, lupe lak nk gtau..
Ak sangat minat salin n hafal ap yg org cakap..
Sebab, wlpn benda 2 x ditujukan kpd ak,
ak ambil sbg iktibar n pengajaran dlm hidup..
Ak suke simpan n bila ad ap2, ak akang tgk lik..

Kpd kwan2 ak yg msj ak tyme bulan pose ri2,
ak ad salin sume msj2 korunk.. (ad yg tertinggal sebab inbox penoh)
Bila ak dh xde nanti, baca je lah kalu nk feeling2..
Dlm diary/organizer yg ak bawa ke hulu ke hilir,
ad gak yg ak sempat salin2 tyme meeting atau terdengar...
Korang baca je lah ehh nanti..
Yang pasti, ak amik langkah berjaga2..
Kalu ak nk kutuk, ak pastikn dlm hati je..
Jangan smpi black n white..
Msj pon jangan.. Bahaya ooo..

Jadi ari ny, ak nk gtau sket kata2 yg ak sempat salin tyme meeting..
Yang paling ak minat r,
"ad kawan tapi mcm xde kawan..
ad kawan, tapi kawan makan kawan.."
huhu.. ak dh lalui kata2 kat atas ny..
tikam belakang dh slalu sanagt kena..
busn.. tapi ak nk ajar korunk yg kat luar sana..
aklu ad kawan buat cm 2 kat korunk, buat derk je..
jangan balas ap2.. Allah itu Maha Adil..
DIA tahu ap nk wat.. jangan korunk pandai2..

Well kepada yg x pernh sedar diri..
"Bangun pagi, tengok ap yg ak dh buat"
Kalu rasa xd perubahan, buat la perubahan..
Smlm baru Maal Hijrah..
Tanam azam baru sempena tahun baru..
Buk sekadar melaungkan new year..
Tapi xd perubahan ke arah kebaikan..
Ak ad azam.. Tapi azam ak bukn tk diri ak sendiri..
Yg penting, ak nk org disekeliling ak selesa ngan diri ak..
Ak xmau smpi satu ari, ak bangga bila ak mementingkan diri sendiri..
Mintak2 jauh lah benda cm 2..
Ak akan sonok bila tgk org sonok..
Mungkin ad yg akan cakap ak jelse o iri hati..
Tapi korang x tau ap yg ak pkir..
Kata sahabat ak, "cara ko fikir len dari org len"..
Bagus, sahabat ak sgt faham ak..

Dlm segala ap yg kita wat, bak kata fana..
"Dont put too high expactation"..
So, bila memberi, jangan mengharap kembali..
Nanti kita sush ati..
Ak dh lalui..
Tapi ak tau ad hikmah disebaliknya..
OPTIMIS Danny.. Optimis all d tyme..
U have ur frens..
U have everyone by ur side..
But than, never put high hope on them..

Thanks 2 all my frens out there..
Luv u guys so much..
Frens?? Sape??
Bodoh kepada mereka yg anggap ak membanding bezakan antara satu sama lain..
Lagi skali, BODOH!!
Kalu still x paham maksud bodoh, perg depan cermin n tgk kat cermin 2..
Ak x marah, tapi kesian..

Dh r..
Xmo celoteh panjang2..
Ad sangat2 banyak kerja tk siapkn mlm ny..
Wlpn ak penat..
Tapi xd yg tau n leh wat kerja2 ak..
Thanks kpd sume yg berjumpa ngan ak hari ny..

Sekian salam..

5 comments:

Comment by telingkah zapin...* on December 31, 2008 at 2:31 AM

danny,
1stly, aku mintak maaf kat ko..
2ndly, aku mintak maaf kat ko..
3rdly, aku betol2 mintak maaf kat ko..

klaw wat salah ngan Allah, kiter kena mintak ampun kat Dia..

tp klaw wat slh manusia, kiter mintak maaf sesama manusia..

i'm really2 sori danny... :'(

Comment by Dignity Lonely on December 31, 2008 at 2:37 AM

telingkah zapin-mell..
ak xd marah ko r..
kalu ko wat clap pon, ak x pernh nk rasa hati..
bukn ak nk ckp ak mulia o so on..
tapi benda2 cm ny la yg ak meant by optimis..
kita terima teguran n cacian org sbg pendorong jadi lebey baik..

ad yg ckp ak ego, suke ungkit, berkira, pendendam..
ak terima seadanya..
ak manusia yg tidak sempurna..
yg melakukan kekhilafan..
tapi ak bersyukur ad lagi yg sanggup tego ak..
i2 fungsi kawan..

mell..
kalu ak ad wat salah silap..
tego je..
ak tidak sejahat yg disangkakan..
tidak keji spt yg slalu org bincangkan..
tapi 4 sure, mulut ak sangat bangkai bila sembang..
huhu..

ak maafkan ko seandai ko ad terwat salah.. tapi ak xberkira..
lek2 je..

salam..(kena bg salam, sebb ko FPI)..

Anonymous on December 31, 2008 at 11:24 AM

anggapla aku sbg kwn yg tgh ingatkan kwn dn dirinya sendiri..

mencari seorang sahabat blh diibaratkan mencari sebiji benih pokok di dlm semak yg berduri. bersedalah utk dilukai dn jgn mengalah utk terus mencari. andai sudah kau temui, bajailah ia dgn penuh dedikasi. pasti ia akan berakar umbi dan teguh walau desiran angin menggoyah dedaunan hijau yg mula bersemi.

"there are many challenges, and every challenge is an opportunity, not a shackle" -Khurshid Ahmed-

klu syg org 2 xperlu tunjuk
tnpa dia sedar dia dh pn merasai kasih syg diberi
berdoalah semoga 1 hari nnt kasih syg itu akan dihargai

Anonymous on December 31, 2008 at 3:10 PM

salam....
dulu...ade kawn 2....ye ni x la baik sgt....hmmmmm
ble agakkan...tau tak...kwn ni suka pesan2.cam ni cam ni cam ni...kat ko...
alhamdulilllah...ko ade perubahan...tp...
las2 kwn ni ade buat silap besar kat ko....mmg bertentangan sgt la dengan 1 ikatan persahabatan...
tp...kwn ni pun susah nak cerita...
sebab benda dah jadi....kwn ni sgt terkilan sebab dia sendiri dah 2 kali dikatakan(dia rase la)pemecah belah persahabatan...y kali ke 2 lak terkena kat kwn baik dia jugak...
disini kwn ye juz nak mintak maaf sbb buat silap besar.tp terpulang la....
tp kwn ni tetap anggap persahabatan tu ade di mana2 dan ye tau persahabatan bkn benda main2...(ni luahan la...)tapi papepn...
danny kena kuat...ye dalam dunia ade cam2 kwn...n jaga2 dgn kwn mkn kwn...sory ek kalau ni terkeluar tajuk..point ye nak cite je skit...
k lah.
salam sejahtera

Comment by Dignity Lonely on December 31, 2008 at 3:25 PM

(1)Mr Anonymous num 1..
Thanks tk kata2 peransang ko..
Memang betol, kalu sayang, x perlu nk gtau org.. I2 kata sahabat ak..
Sebab 2 ak tabah smpi skang.. Ak rasa ak tau sape ko.. Dari cara penulisan n nasihat.. Thanks btw..

(2)Mr Anonymous num 2..
Ak x marah ko pon.. Ak tau salah silap ak gak.. Dari sejarah yg cube ko smpi kn, ak tau sape ko.. Sebab, masa ko post comment ny pon, ko ngan on9 YM.. Huhu.. Ak agak hebat dlm detect org nyer comment. Thanks..

Post a Comment