Followers

Last Day of Puasa

Monday, September 29, 2008 / Posted by Muhammad Danny /

erm.. 2moro wud b d last day of pose..
agak sedey sbnrnya.. bukan x minat syawal.. just that dh ilang abg 2 years ago kn.. jd agak sunyi r.. well.. ak x pernah cter sal abg kandung ak kan.. balik2 citer sal kawan2 je.. hish..

abg kandung..
Dicky Shahreza Teh Bin Ismawi.. Lahir pd 9 Ogos 1986.. kitaorg panggil 'koko'.. dalam bahasa cina yg bererti 'abg sulong'.. ak agak rindu r abg ak.. dy meninggal 2 tau lepas on 2nd september 2006/ 9 syaaban.. tyme 2 ak 1st sem kt uitm.. sgt2 sedey tyme dy meninggal.. first tyme org paling dekat ngan aku meninggal.. sblm2 ny, sedara mare jauh yg meninggal.. jd xd r sedey sgt..

tyme dy meninggal, ak rasa beban paling berat kat ak r.. kena jg parents n adik bradik ak.. tanggungjawab dy sume 2rn kat ak.. asal ad org datang ziarah, dyorg bisik kat ak "danny.. jg family lek lok ehh'.. 'danny.. tc care of mummy n daddy, tc of ur siblings'.. ak xd r nangis sgt tyme abg ak baru ninggal.. tp bila tgk mak ak nangis.. ak cakap r 'mum, dont cry, u will make koko suffer..' tp mak ak balas balik 'kalu x nangis skang, bila lagi nk nangis??' sgt sebak bila tgk mak ak nangis.. pastu ak g smayang maghrib.. ak ingat Allah saje2 je nk uji kitaorg.. rupanya tidak, abg ak betol2 meninggal dh.. kawan2 yg datang sume minx family ak bersabar.. ak paling sebak sgt2, tyme nampak abg ak dh kena kapan.. tyme 2 r ak nangis ngan sgt terok.. kawan2 dy ramai yg datang.. dyorg sume x percaya yg abg ak ninggal.. ye r, xd hujan, xd ribut.. meninggal cm 2 je.. tp ak pasti mesti ad hikmah..

ak rasa ak sdkt sebnyk berubh kot.. drpd x hormat org, ak mula hormat org.. ak sedey sebab x hargai abg ak tyme dy masih ad.. ak sedey sebab selalu gaduh ngan dy.. ak nyesal x hargai dy.. bila dy dh xd, baru ak rasa nyesal.. napelh ak x hargai dy dr dulu.. ak rasa, ak lg rela perg awal.. bukan ak harapkan mati awal, cume org yg x merasai cm ap yg aka rasa, xkan paham perasaan menanggung tanggungjawab org len.. 18tahun ak jadi anak num 2, tiba2 jd sulong.. bukan senang ok!! slalu arap abg ak ad balik..

xramai yg tau perasaan ak sbnrnya.. ak gembira cm org gila, sebab nk cover kesedihn ak.. setiap kali g kubur, hati ak sebak.. tp ak xleh nangis dpn family ak.. nanti lg terok dyorg nangis.. ak xtau nk cter kt sape sengsara nye ak.. ak takut.. ak sedey tp org x tau.. ak nk cter kt org, tp sape nk dgr citer2 cm ni.. manusia sume takut mati.. dgr perkataan mati, sume takut.. lepas2 abg ak dh pergi, ak cm dh bersedia tk pergi.. ak x takut cm dulu..

ak mula hormat kawan2 ak.. dulu ak sgt benci cium tngn org, tp skang ak dh bese.. dulu mampus r ak x panggil org 'abg', tp skang ak rasa bersalah x panggil org 'abg'.. dulu ak sgt takut g kubur, skang kubur 2 dh jd cm tempat lepak dh.. dulu ak sgt takut mati, skang dh x dh..

ak slalu harap, kawan2 ak yg ad kt luar 2 sedar.. kalu ad kawan d sekeliling.. hargailah sebaiknyer.. xkesah r betapa kita x rapat pn, mesty kita akan rasa rindu bila d dh xd.. perasaan menyesal mest ad.. ak dh merasa.. ak dh lalui.. setiap kali ad kawan meninggal, ak sebk2 sgt.. ak tanya, "kenapa allah sayangkan dy lebihh dr ak??".. sselagi mana ad nyawa, beramal lah kawan2.. beribadah.. jgn lakukan kemurkaan di muka bumi ini.. jg family, kawan2 n sume yg ad dsekeliling kamu sebaiknyer.. bila dh xd,jgn jd cm ak..

ak tau sedang ak tulis dlm blog ny, abg ak mesti nga bc skali.. biar r dy baca.. sok pose dh nk abes.. dy dh kena balik.. tp atleast dy tau, ak rindu kt dy.. n ak akan jadi adik yg baikwlpn ak dh xd abg kandung.. raya pn cm x raya d.. fam ak dh 2 taun x raya.. sedey terkenang kt abg ak..

korang yg kt luar, berubh la.. i2 je nasihat ak, berubh jd org yg baik.. kalu x korang nyesal cm ak.. jg lek lok hubungan ngan sume org.. jd lah org yg baik d muka bumi ini.. ak ad org yg leh bimbing ak, ak xtau r korang cm ne.. ak doakn korang sume bahagia dunia dan akhirat.. kalu ak pergi lebih awal, doakan lah ak supaya dikalangan org mukmin.. salam..

4 comments:

Comment by NahWaL on October 2, 2008 at 1:02 PM

we all have our sad moments dear.just be strong k.ure not alone.happy raya.muahs

Comment by shamsuL hamizaN on October 27, 2008 at 3:43 AM

aLL the beSt in your Lifeeee......

Comment by shamsuL hamizaN on October 27, 2008 at 3:44 AM

k

Anonymous on November 7, 2008 at 3:54 PM

dari seorang sahabat jauh...

salam...hai danny. lama tak dengar berita. sihat nampak gayanya. ntah macam mana, aku terlintas nak berlayar dalam alam blog ni, dan tiba2 aku nampak hasik nukilan kau. sedih benar nampaknya. aku antara insan yang lambat dapat berita tentang kehilangan besar keluarga kau. aku harap kau juga sabar, sebagaimana aku sabar meniti hari setelah aku juga turut kehilangan salam satu insan yang tak dapat aku tukar dengan sesiapa. ayah.. ya ayah..

aku baru kehilangan ayah seberapa bulan lepas, utk lebih tepat, bulan januari..hidup aku bagai tak keruan, hilang ayah, bukan benda main2. hanya sekali sahaja kita mempunyai ayah, hanya dia yang bergelar ayah. alangkah remuk hati aku masa ayah tinggalkan kami. saat itu, aku tak mampu nak cium dahi ayah kerana au masih berilusi yang ayah akan bangun memanggilku semula seperti sedia kala. adik tak kesah kalau ayah marah adik lagi,adik tak kisah kalau ayah tengking adik, adik cuma nak ayah.

tapi sekarang, aku kira aku dah bangun, aku kira aku dah kembali membina kekuatan. kerana aku dah peroleh pengganti ayah. iman namanya. tiap hari aku solat, tiap hari aku istighfar, tiap hari aku berdoa. mak yang ajar..

danny, aku harap kau dapat hadapi semua. jangan tinggal solat, jangan lupa berdoa, jangan lupa Tuhan kerana hanya Dia maha kuasa sekalian alam. kita akan ketemu satu kekuatan yang tidak terhingga jika kita kembali kepadanya. InsyaAllah...

Post a Comment