Followers

TEGAR, OBSES, AKTIF VS. BERKECUALI, BEBAS | MANA SATU ANDA??

Sunday, April 19, 2009 / Posted by Muhammad Danny /

5.58am.. G1 203..

Alhamdulillah.. Tiang ak berjaya didirikan tanpa dilengahkan..
Cm bese gak la, sgt2 laju yer..
Sblm ak start study lik, nk gak lontarkan beberapa persoalan dlm minda..
Kalu x, penin ak tk pkirkan jek..
Nk sembang ngan kawan2 pon, sume dok sibuk ngan xm..

Kalu tgk tajuk ny, sgt2 la mirip dak sains politik kan..
Nama pon pelajar sains politik n bekas penuntut undnag2[asasi jargh]..
Yang sgt2 terkenal dengan keegoan dlm membangkang
[mungkin sebb bajet bagus kot]..

2 kos ny memang terkenal dengan sifat yg suka beri idea
tapi kadang kala x bertempat [ak akui bagi pihak kawan2 gak]..


Slalu bila ak cakap kat org ak amik sains politik,
mesti dorang cakap ak nk jadi politician..

Well, siyesly ak xminat bidang politik sebb ak lebih
minat berdebat dlm bidang undang2..

Mungkin jugak falsafah bidang ak dlm mengukuhkan hujah
berdasarkan kesimpulan secara induktif mahupun deduktif
tanpa melakukan falasi[ini kes baca Pengantar Falsafah la ny...]..

N since ak dah amik kos SP, politician bukn matlamat ak..
Tapi ak nk jadi penganalisis, tp cm sush jek.. Nk buat kajian bagai..
Jadi ak lagi suka jadi pengkritik dlm bidang politik..
Kalu nk buat kajian sekali pun, ak xnk kaji
menang atau kalah sesebuah parti..

Tapi ak nk kaji pola atau trend massa dlm menentukan pilihan..
[nampak je same, tapi beza ye adik2]..


Hmm.. Utk menjadi seorang penkaji atau penganalisis atau pun pengkritik..
Benda yg paling utama selain ilmu dlm bidang itu adalah bersikap tidak bias..
Atau dlm erti kata lain, bebas dari kongkongan dan juga bersifat terbuka..
Harus menerima segala input dalam pertimbangan..
N dlm kes2 politik, kita lihat pembaharuan yg dia nk bawakkn..
Tapi bukn pada org yg mengatakan utk mengelakkn sikap bias..

Namun hari ini, org 'bodoh' mula melabelkan
pemikir bebas sebagai pembangkang..

Berbeza pendapat dan lantang dikatakan pembangkang..
Haish.. Rambut sama hitam, hati lain2..
Kalu hati pon dh lain, xkn la akal yg bijak ny xlen??
Pelik kan.. Sebb perlabelan diberikan begitu jek..

Kalau la manusia ny sume jumud ngan parti politik masing2 jek, sush la..
Kebaikan pihak lawan dinafikan..
Keburukn diri sendiri ibarat kesilapan manusia yg tidak sempurna..
Hmm.. Sebb 2 la politik itu kotor sebb aktornya main cara kotor..

Ak cuma nk sampaikn nasihat..
Politik ini seni serba mungkin..
Politik ini luas maknanya..
Kaji sedalam2nya dan baru mula bercakap mengenai politik..
Bukannya taksub dengan parti tapi pemimpin itu korup..
Bukannya obses dengan politik tapi hanya menjadi balaci..

Ap salahnya kalu ad org i2 berfikiran bebas..??
Xkn sume kena berpusat pada satu pemikiran jek..
Kalu la sume pemikiran sama jek, bila la manusia nk berkembang??
4 isu sensitip pon boleh dibincangkn dlm dewan parlimen..
Ny plak isu2 politik bodoh, xkn la xleh bagi pendapat masing2..

Hurm.. Ny la mslh manusia yg obses sgt ngan sumtin..
Hanya melihat keburukn pihak lawan..
Hanya mengagungkan kebaikn pihak sndri..
Sket pon xd check n balance..
Sket pon xnk bangunkn negara..

Kalau betul kita berpolitik demi pembangunan negara,
kita bersatu tanpa mengira ideologi dan pegangan..
Kalau betul kita paham apa itu politik,
kita tidak sesekali menolak pemikiran org kerana dy berbeza..
Tapi itu semuanya KALAU, sush nk cari manusia yg paham..
Sebb dh jadi kambing yg ditambat idong
ibarat anjing xd maruah ikut tuan yg korup..


Tensen2 ak dok ngan kawan2 ak yg berbeza pendapat,
tapi sume ok jek bila sume tau hormat menghormati..
Bukannya membasuh org tk ikot cara kita jek..
Bukannya singkirkan sebb pemikiran org 2 berbeza..
Politik bukn sebegitu, dan tidak seharusnya begitu..

Fikir2kn.. Renung2kn..

Salam.. Sekian..
p/s: first tyme ak post tk 'dia' dlm keadaan yg elok2 jek.. mungkin dapat hidayah kot tk sedarkan dy yg dy 2 sdkt 'buta' n obses sgt ngan politik.. smpi kn yg baik dy singkirkn, yg kroni dy jaga n tatang.. semaga berjaya lah dengan pemikiran yg sempit..

7 comments:

Comment by wann on April 19, 2009 at 8:29 AM

yupp..kdg2 org xley beza..mana pendapat, mana kritikan, mana perli, mana gurauan..mana serius..

kadang kritikannya sinis..tapi orang nampak dia pembangkang..sebab orang tidak paham..

bukan orang yang blaja sains politik je paham politik..malah ada jugak pensyarah yg mengajar sains politik pun bias..??

bukan peguam je yg tau pasal undang1 dan perlembagaan..tapi mengapa ramai yang tidak bertindak mengikut undang2 dan perlembagaan?

btol3..politik itu seni..dalam islam sendiri agama, sains dan politik tidak boleh dipisahkan..malah politik ada fiqh nya sendiri..sains politik ada blaja ke fiqh politik islam?

ye..sebab aku itu kagum dengan parti yang satu ini..sebabnya gabungan ulama-profesional-saintis di dalamnya..[dah tau korang tentu akan pk aku pembangkang]..

betapa politik itu kotor bukan kerana politik itu sendiri, tp kerana politikusnya..buku2 + novel2 prolifik selalu cerita tentang dunia gelap politikus..

penah utusan paparkan pendapat ku li tentang rampasan kuasa di perak?yang selalu dan akan ulang2 ditayang adalah kritikan TG nik aziz kepada TG hj. hadi, kn0nnya pas mula berpecah..
ini apa? perbezaan pendapat itu kan bagus..

bila membangkang, kita dikatakan orang anwar..bila mengktitik anwar pulak, 'ingatkan ko orang anwar..' motiff??haha

politik ada dimana2, ada pemimpin, ada orang orang bawahan, ada la politik..[pe khabar politik kt za'ba?haha]


ini lah politik..bukan hanya soal kerajaan dan pembangkang..tp soal kepimpinan dan kepemimpinan..p/s:
1-pengalaman kawan2 yg berdamping dengan t0k guru sangat mengujakan..dgn suasana yg sgt3 tenang..[ramai xley bayang neh, aku tau..haha]
2-teringin blaja perubatan islam dengan dr.harun din
3-mahu semua orang bersuara, paling tidak mempertahankan hak sendiri
4-mahukan kebebasan akhbar, seperti sebelum zaman Tunku
5-mahu teng0k mahasiswa yang lantang, seperti sebelum zaman Tun M
6-mahu kuasa mahkamah dikembalikan, seperti sebelum pengharaman umno dahulu
7-mahu kuasa sultan dan Agong dikembaikan, seperti sebelum perhimpunan agung umno 1993
8-mahukan negara yg bebas rasuah
9-cuba baca buku hikayat KJ
10-suka pandangan prof dr aziz bari dan prof dr syad faruqi
11-ayahku seorang pengkritik tegar..haha
12-xley tulis banyak, t isi k0men lagi banyak dari entri sendiri..haha

nway suka entri ni..tapi terlalu direct k0t bagi seorang bakal pengkritik..

Comment by Muhammad Danny on April 19, 2009 at 8:55 AM

hmmm.. thanks 4 d comment.. few points memang undeniable.. bt than, few points yg debateble..

[tapi mengapa ramai yang tidak bertindak mengikut undang2 dan perlembagaan?]-- basically, jika mana undang2 itu dibuat oleh manusia, ia akn tetap digunakan bagi kepentingan sndri.. Malaysia amalkan sistem pergabungan kuasa(fusion of powers) dimana Parlimen dan Eksekutif menjalankan tugas yg sama.. Maka, penggubal undang2 n pentadbir kerajaan adlh org yg sama yg lead kpd bias dlm penggubalan..

Berbeza dgn AS yg amalkan Separation of Powers(pengasingan kuasa).. 3 badan yg berbeza menjurus kpd Check n Balance yg betol.. Menjadikn kuasa presiden terhad tetapi tetap ad veto.. Kat malaysia xleh amalkn SOP sebb SOP hanya tk negara berpresiden.. Kalau nk gak, kena 'muziumkn' institusi kesultanan a.k.a. Art 153 terkubur la..

[sains politik ada blaja ke fiqh politik islam?]... hmm.. frankly speaking, SP xd balajar suruhn Islam dlm berpolitik.. tapi, ad gak la sentuh sal kepimpinan Rasulullah saw.. contoh2 negara Islam.. Bt than, dlm dunia skang act xd pon negara Islam.. Bukti paling kukuh dlm ketua negara sndri yg x digelar khalifah.. Memang la Islam bukn pada gelaran atau nama, tapi pada amalan.. Bt than, xkn la kita nk solat lia waktu tapi claim bukn Islam.. Logik?? Xkn..

[pe khabar politik kt za'ba?haha]
cm bes jek soklan ny... weeeee... well, cm politik malaysia gak la.. tapi makin lama makin slow... hahahahaha.. akn kembali hangat soon.. tungguuuuuuuuu.....

basiclly dari ap yg ak tgk la kan, ko nk kn kebebasan.. Memang x dinafikn kebebasan 2 penting dlm ap2 jek.. Tapi, ad gak contra dy.. Mslh bila manusia yg salah gunakan.. Lagi2 akhbar yg suka propaganda n cerita2 yg 'tidak pasti kebenarannya'... Ap guna ad kebebasan akhbar n bersuara kalau akn lead kpd pepecahan..

N ak x menafikn bhw akhbar perdana hari ny sgt2 la propa n bias.. Kita sbg org yg tahu, nape baca lagi.. Jika kita x bersatu tk desak perubahan, ap guna kita bercakap belakang.. [cm sesuai je ko baca Sinar n tolak Kosmo.. hahahaha]

Bak kata Prof Shamsul Amri, ad lagi cara selain dari demonstrasi.. Ad banyak lagi n kita je yg suka demostrasi..

p/s: cne ek ko buat Italic n Bold.. xleh pon guna function Ctrl+B ngan Ctrl+I.. tensen ak..

Comment by wann on April 19, 2009 at 9:38 AM

tolak kosmo? erkkk..

kosmo xley t0lak..tu sumber berita hiburan..kena tau gak beb..haha

utusan ngn nst yg bt0l2 bias gle..(tg0k la sape org dalam die, begitu jgk media prima)

bt0l..dem0 oleh gerakan pelajar ni yg tun m x suka sgt3 ni..smpai ada auku..sedangkan tun sndr bekan penggerak gerakan pelajar yg kuat..
mgg byk cara selain buat dem0..tp apa kesan die?x nmpak..mlh org y bercakap byk cara selain dem0 sendiri x buat apa2..dem0 tu jd buruk sbb fanatik org yg ikut dem0 tu..tu p0n sbb fru yg kac0..lau bg permit el0k2, jaga el0k2, mcm kt UK semua..kan el0k jadinya..
bukan mcm kt ind0n, dorang dibayar utk berdem0..
ada orang tnya, berbaloi ke berdem0 smpai kena pukul tp x dpt ape2? sape2 ckp x dpt ape2..sape ckp kita salah bila kita mempertahankan hak dan maruah kita?hanya org yang dayus dan bacul akui mcm tu..
aku sendiri x suka dem0, tapi aku teringin jugak nk j0in, sbb nk rasa feel kena kejar ngn fru..haha
xm0 la smpai ape yg berlaku kt thailand berlaku kt mesia ni..

pembetulan, fiqh politik bukan blaja sal suruhhan islam ke arash berpolitik senanye..kena phm mksd fiqh itu sendiri..

2 jenis s0alan : 1-orang yg bertnya bt0l3 xtau; 2-orang yg bertnya saje nk test..weeee~

SP perlu lagi blaja lg detail sal politik Rasulullah..[sbb bnda ni hanya biasa org blaja dalam usrah]

muziumkan institusi kesultanan?yaaa..mmg ad usaha ke arah itu kan..yg jelas sejak 1993..personally x suka bila karpal ckp nk saman sultan perak, tp lg x suka dgn ape yg berlaku pd perhimpunan agung umno 1993 tu..

yg salah ttp salah..yg bagus tntg reformasi kt ind0n adalah mereka bebas mengkritik kerajaan..dan kerajaan pula akur bila dikritik..

kita x smstinya amk SP baru bly mengkritik..n x perlu tunggu kita tau sume bnda baru kita nak bersuara..kita x bolehkan nk buat perubahan yg besar, cukup la kita buat org sekeliling kita paham..usaha yg cen0net ini yg akan hasilkan impak y besar kelak..
yg pntg bukanlah perubahan semata, tp usaha ke arah itu..


p/s : nk tau cane nak b0ld n italic...haaa..skg budak SP kena blaja SK lak..sains k0mp..haha

Comment by Muhammad Danny on April 19, 2009 at 11:45 AM

haish2... [free2 ak kena kutuk..]

media prima?? hahahahaha.. cm cakap x serupa bikin jek.. x ingat ek dulu2?? huahuahua..

sal demo lak kan.. betol mslh dengan org yg fanatik sgt.. i2 la sbnrnye usaha tk cegah dari berlaku kecelakaan.. kita ambil contoh paling dekat la.. nk serah memorandum sal PPSMI, tapi perasan x, cm dh pesen lak bila PR sume turun ramai2.. n tarikh plak 7/3/09 that is one day b4 8 mac 2009 [tarikh PRU yg lepas @ kemenangan PR].. nak serah memorandum, kenapa perlu berdemo?? kenapa perlu jadikn masjid tempat perlindungan bila kita tahu itu tempat suci?? but at the end, slhkn FRU sebb sembur gas.. nampak x kesilapan 2?? tapi kita jumud ngan pegangan masing2.. kita tolak kesilapan dorang padahal dorang yg salah guna..[sila dan sila baca ngan nada yg tenang]

pelik lak bila cakap demo kita dibayar.. sgt2 pelik.. kalu Thai n Indon, memang betol la.. kat Malaysia, asenya kalu buat laporn polis je kot yg diupah.. sebb besenyer yg buat demo adlh parti lawan n bukn parti kerajaan.. mana la parti lawan nk dapat duit sebb kurang kebarangkalian tk songlap duit.. weeeeeeee.. [mesti ad sorang 2 terase]..

uits.. kes 1993 tyme UMNO 2 ap ek?? brief sket.. sal sultan johor n Tun M ke?? yg ad undang2 kata rang undang2 tetap lulus lepas 60 hari wlpn xdpt perkenan YDPA?? xingt kes daaaa...

insyAllah.. suara yg cenonet ny akn mengubah dunia satu hari nanti.. kalu x dunia, malaysia pon boleh.. sama2 kita nantikan..

p/s: argh.. sush sgt ke nk ajar jek?? cne ek?? dh bosan cuba masukkn '<' ngan '>'...

Comment by wann on April 19, 2009 at 12:35 PM

media prima?tat 1 is n0t a p0litical issue..its ab0ut d0ing great f0r d pr0g..ahaks!

xpasan lak sal tarikh..malah xnah dgr p0n org k0men sal tu..m0tiff k0men tarikh? penganjur die bukan pembangkang, yg plh tarikh p0n bukan d0rg..cuma pembangkang ik0t serta..isu ppsmi ni pas bangkang dr awal idea ni timbul lg, tp masa pas s0rg2, xde sokongan sape2, n smpi skg p0n pas masih bangkang..ini prinsip namanya..
malah pas sendiri da arahkan ahlinya jgn bwk bendera parti, tp biasa la, bukan sume yg ik0t..malah penyokong umno p0n dtg, tp bwk bendera pas..m0tiff??haaa..yg ni yg x elok, da la berak x basuh, pastu buang taik tmpt orang lak..jijik kan..
lau da kena serang ngn gas pemedih mata cmtu kena la sembunyi kan..bukaan kt masjid je, kt tmpt len p0n dorg sembunyi..tp isu sembunyi kt masjid je yg jd isu tu knapa..n pulak, da org sembunyi, mknanye org tak0t la tu, lg pegi baling gas tu knapa? kan kejam jgk tuhh..budak2 sk0la pn ade, ckgu2 p0n ade..sbb dem0 tu sndr disokong PIBG nasi0nal..
bt0l la..x perlu p0n dem0 tu nk anta mem0 tuh kt Agong, tp lau xde dem0 tuhh, kte tau ke bpe orang yg bantah ppsmi?kerajaan tau ke?
ermm..lau kerajaan tau p0n, bukan buat ape2 jgk senanye..tp kita org yg ada 0tak ni bwk2 la pk..ini hak kita, hak anak2 kita, adk2 kita..pertahankanlah..

berlaku kesalahfahaman di situ ye..yg dimksdkan dgn byrn ktika dem0 adalah di ind0n, bukan di mesia yg indah nian ini..haha

1993 tu kes masa prhmpunan agung umno..yg kn0nnya mendedahkkan salah laku sultan..sehingga mencabar majlis raja2..malah umno dgn biadap telah mengemukakan res0lusi bpe perkara tah, tp isunya adalah brkenaan kuasa sultan dan kuasa Agong..shigga ad perwakilan bertanya, "tikus yg berani mencabar kucing?", dan tun m mnjwb, "tikus2 di atas ini la yg berani", yg ditujukan kpd MT umno ketika..trmasuk anwar sndri..
sehingga anuar musa berani menderhaka kpd sultan kelantan..cukup..yg len cari sndr..

xmo2 la ckp sal drhaka2 neh, byk sgt, pnjg sgt crita derhaka ni..


p/s:benda ni sume berlaku smsa pemuda umno masih kecil, dan ms putera dan puteri umn0 bl0m lahir..sbb tu d0rg ni xtau crita..

Comment by Muhammad Danny on April 19, 2009 at 5:32 PM

siyesly, ak xd mslh dlm demo sal PPSMI 2.. malah ak sokong kot.. sebb ak tau, i2 yg nk menunjukkn semangat.. n suasana riuh 2 sgt2 sonok bila satu suara menuntut perubahan.. meremang bulu roma kalu dgr act..

tapi yg tetap ak x puas hati, kenapa masjid dijadikan tempat berkumpul?? tidak dinafikn dimulakan dengan solat zuhur n bergerak dari sana, tapi pelik sgt2..

ak ase ko kena pkir lik sal tempat berkumpul ny.. sape yg mula salah guna tempat?? media xkn nk citer yg FRU pancut gas sebb ini burukkn kerajaan sndri.. Malaysia Kini je kot yg akn buat..

lagi satu ak pelik, nape bawak budak skolah..?? bila dh tau kerajaan kita ny memang anti demo jalanan.. dah tau ad pancut gas2 bagai, tapi tetap bawak.. cm dh tau ad gaung, tapi tetap rempuh.. pelik x?? ke memang nk umpan kerajaan tk buat kesilapan ag..?? xnah terlintas ke??

sal citer derhaka2 ny, nanti kita bincang lanjut.. tapi skang pada isu demo jalanan dlm kebebasan hak asasi.. sebb banyak yg leh bincangkan.. n banyak yg leh pertikaikan.. cuma kita yg 'rabun' jap..

p/s:persoalan dr awal tetap ko x jawab ag.... cepat la weyh..

Comment by farhanasumiran on April 19, 2009 at 8:05 PM

aigoo...pnjg nye komen..hua3...

Post a Comment