Followers

Kawan..

Thursday, April 30, 2009 / Posted by Muhammad Danny /

1.59am.. Umah..

Mood agak tunggang langgang yer skang..
Sebb benggang xdpt print notes kat bawah..
N agak frust ngan few matters..
Smpi kan, ak ase xnk g duduk tk exam tis monday.. Hadoi..
Jarang2 yer ak bad mud smpi cni..

Tadi ak tertanya kat diri ak sal 'kawan'..
Ap sebenarnya ek erti kawan bagi kawan2 ak??
Adakah sekadar cermin apabila kita lakukn kesilapan..
Sekadar mengingatkan bila ad lubang dihadapan..
Sekadar memberikan nasihat serta kata2 hikmat..
Sekadar memnPost entri yg berfaedah utk tatapan..

Atau kita kata, "dy bukn kawan ak" sebb..
Panggilan x diangkat..
Mesej x dibalas..
YM x dilayan..
dan banyak lagi kemungkinan kita salah tafsir erti sebenar 'kawan'..

Mungkin gak ant kita yg anggap kawan sbg..
Tempat tk lepaskan nafsu amarah..
Teman tk dengar segala rintihan hati..
Bahan tk digelakkn bila bergembira..
Pengubat rindu dikala kesunyian keseorangan..

Atau lebih teruk, mungkin ad yang anggap kawan i2 sebagai,
Hanya pelengkap hidup dialam nyata ini..
Hanya perlu kita dlm masalah..
Hanya perlu bila kita diperlukan..

Persoalan demi persoalan terlintas difikiran..
Perjalanan seharian hari ini, melihatkn ak kepada pelbagai ragam manusia..
Baik yg kecik cenonet, hingga la besar keretapi..
Dari sesuci muda, sehingga la tua yang comel2..

Kadang ak keliru dan hampa ngan kawan sndri yg tidak kenal erti sahabat..
Kadang ak marah dan benci juga pada diri sendiri kerana salah gunakan kawan..
Tapi, kadang ak sedey bila tidak dapat mencari jawapan sebenar..

Bayangkan, 280 nama dalam list YM, satu pon ak x berkenan nk chat [maksud ak, memulakan]
410 contact dlm phonebook, tapi ak x berkenan nk msj2 [maksud ak, memulakan]
Haish2.. Danny2, ap la nk jadi ngan ko??
Bila xd kawan, ko cari merata.. Menangis merengek..
Bila kawan ad, ko abai begitu..
Ko ny x pandai ke memang dh bodo??
I2 monolog dalaman yg biasa ak lakukan..

Cukup dengan sedikit kesedaran pada diri sendiri..
Skang nk cter lak sal persekitaran yg x paham erti kawan..

Kadang kita anggap org 2 'bes fren'..
Tapi kita lupa, 'best' i2 hanya ad sorang..

Kadang kita terlalu obses sgt nk kelompok kita..
Tapi kita lupe i2 berpuak namanya..

Kadang kita berniat tk bantu kawan kita..
Tapi kita lupa, i2 menyibuk namanya..

Haish2..
Buat salah, x buat pon salah??
Betol.....
Ini la idop, kena buat sesederhana mungkin..

Kalu kawan kita sush, kita bantu dy selesaikan..
Kalu kawan kita gembira, kita nasihatkn dy supy ingt hari2 akn mendatang..
Tapi ingat, sekali kita memberi, jgn sesekali mengharap ap2 balik..
Nape?? Sebb bila kita mengharap, kita ak kecewa..

Kawan2, rambut sama hitam, hati lain2..
Mungkin bagi kita, pertolongan kita dh cukup superb..
Tapi mungkin bg kawan kita, tidak..

Mungkin gak bg kawan kita, dy dh balas..
Tapi bg kita, tidak..

Ingat..
Bila kita ikhlas memberi dan tidak sesekali mengungkit..
Kita akn dapat benda paling bes dikendian hari..
Nak tau ap 2?? Kenikmatan dlm keikhlasan..
Sebb benda paling puas senanyer dtg dr hati sndri..
Bukn dari org len..
Sekalipon kita dibalas dengan wang yg melimpah ruah..
Tetap hati ini yg menentukn kepuasan i2 sendri..

Hurm..
Alhamdulillah..

Salam..Sekian..
p/s: missing...

8 comments:

Comment by :: ketaq :: on April 30, 2009 at 5:57 AM

abg
betul tuh
bler kite memberi
jgn la kite mengharap nk dpt blk
sbb nnt
kite akan kecewa blk
kan??

skrg
owg da bljq sedikit2
thanks gak terjadinya menda nieh
mmbuatkan kite berfikir
membuka mata kite utk menilai
setiap yg berlaku ada hkmahnya

after nieh
amek suma yg brlaku sbgai pengajaran
thanks mengigtkan ttg suma ni
ttg sesuatu perkataan yg bernama
"KAWAN"

Comment by fatin sulaiman on April 30, 2009 at 1:21 PM

hmm.....ni yg susah bila dah blaja pasal falsafah. smpai tanya soklan, beranak pinak soklan yg len... hurm...susah btol....ko bnyk sgt pk...

Comment by Muhammad Danny on April 30, 2009 at 3:50 PM

[::ketaq"::]
salam dik.. haish2..
masalah yg kita hadapi, adalah benda yg akan mematngkn kita..
n kawan abg slalu pesan, "Danny, mslh yg kita terima, ikut kemampuan kita.."
Haa... sebb 2, kita kena tabah hadapi sume rintangan.. Xsonok la kalu nanes2..

[Fatin Sulaiman]
Haish2.. Ny sume pasal persoalan pokok-hubungan manusia [pandai2 jek ak buat]..
N premis ak lebih kepada kawan2..
weeeeeee..

btw, thanks 4 d notes.. seb bek ad gak yg sudi tk antar.. haish2..

Comment by fatin sulaiman on April 30, 2009 at 8:16 PM

incik muhammad danny [cam pelik tp ak try trima]

mak aku pesan "paten....nnt p ngaji jgn dok kedekut ilmu. yg ada tu shed2(ko paham kot mksud shed) la ngn kawan2"

so......ak pon 4ward la kt sumer kekasih ak..wakaka!!! nk adiah!!!

Comment by Muhammad Danny on April 30, 2009 at 8:24 PM

ayooo.. ryie.. statement panas kat bawah 2.. hadiah?? ooo, buruk siku.. bagi notes mintak hadiah.. ap kes weyh... warghhh

Comment by fatin sulaiman on May 1, 2009 at 1:47 PM

ak mintak adiah bufday....

ist today.....

not monday...

mana day??!!

hahaha...
(pantun 4 kerat)

Comment by ayu aziz on May 1, 2009 at 10:59 PM

salam~
abg..
kdng2..
sy sndri xfham mcm mne nk definasi kan KAWAN tuh..
mmg btol kite xbole terlalu mngharap sbb takot kcewe..
tp sbgai manusia kite slalu lpe ngn fakta tuh..
n slalu mngharap kan owg lain buat sprti ape yg kite nk..
n at last kite akn kecewe..

tp bg sy..
kawan akn tetp jd kawan xkre ape pown yg kawan tuh buat...
(^_-)

Comment by MeaBerry on May 4, 2009 at 8:32 PM

nah. door gift~

lol... kawan.. datang dan pergi.
biasa lah tu. kadang2 kita pun tak sedar yang kita ni kawan yang baik ke tak btl tak?!!

Post a Comment